Monikanavainen asiointi eli omnichannel
Monikanavaisessa palvelumallissa asiakkaan on mahdollista asioida useammassa kanavassa, kuten kivijalkaliikkeessä ja verkkokaupassa, mieluiten myös limittäin. Monikanavaiseen ympäristöön voidaan lukea näiden lisäksi ainakin sosiaalinen- ja perinteinen media, mobiilikanavat, logistiikka, suosittelut ja keskustelut sekä asiakaspalvelu. Asiakaskokemuksen ja asioinnin tulisi olla sujuvaa ja kattavaa, sekä ottaa huomioon nämä kaikki eri osa-alueet. Hinta-, tuote- ja muut tiedot tulisi olla saatavilla oikeista paikoista ja useista kanavista, jotta asiakasviestintä on vuorovaikutteista.
Kuva 1. |
Olennaista on myös olla selkeitä mittareita, joilla voidaan mitata asiakaskokemusta ja näin hyödyntää saatua dataa sekä asettaa tavoitteita tulevaisuuden varalle. Uusi teknologia mahdollistaa datan keräämisen ja hyödyntämisen kaikissa palvelukanavissa, jolloin asiakkuudella on aidosti arvoa myös asiakkaalle. Tässä avainasemassa on asiakkuuden ja tuotetiedon masterdatan hallinta. (Omnipartners)
Lähteet
Omnipartners
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti