30. syyskuuta 2018

Viestintä monikulttuurisessa työympäristössä




Asiantuntija Marni Johnson käsittelee monikulttuurisen työyhteisön viestintästrategioita videolla, joka on toteutettu hänen esiintyessään vuosittaisessa Kanadalaisten työntekijöiden edut -konferenssissa.


Johnson nostaa videolla erityisesti esille monet Aasian kulttuurit, kuten intia, kiina, pakistan ja filippiinit, jotka ovat erityisen hierarkisia. Niissä esimies on ylimpänä ja työntekijän tehtävä on miellyttää ja totella esimiestään. He voivat siis olla tottuneempia siihen, että heille kerrotaan mitä tehdä, kun taas monissa työpaikoissa saatetaan työntekijöiltä olettaa myös oma-aloitteisuutta. Näille työntekijöille onkin tärkeää tuottaa ja jakaa enemmän informaatiota, kuin mihin oltaisiin muuten ehkä totutttu. Jos informaatiota ei ole tarjolla työntekijän äidinkielellä, vaan vaikkapa englanniksi, niin kielen tulee olla näissä tilanteissa mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää myös niille, jotka eivät puhu sitä äidinkielenään. Johnson muistuttaa myös, että erilaisten sanontojen käyttö viestittäessä voi olla haasteellista, sillä niiden sisältö ei välttämättä aukea kaikille samalla tavalla.

Johnson toteaa myös, että näitä kulttuureita edustaville työntekijöille voi olla epämukavaa ja normeista poikkeavaa esittää kysymyksiä tai kyseenalaistaa auktoriteetteja. Heille olisi siksi hyvä tarjota riittävästi mahdollisuuksia esittää kysymyksiä kahden kesken. Tässä toimii hyvin esimerkiksi mentorointi, jolloin joku vanhoista työntekijöistä toimii uuden työntekijän mentorina, jolta voi kysyä asioita ja saada informaatiota. Isossa ryhmässä kysyminen voi tuntua erilaisista kulttuurisista taustoista tulevista toisinaan hankalalta, joten henkilökohtainen mentori tuntuu heille todennäköisesti huomattavasti helpommin lähestyttävältä.

Minulla on henkilökohtaista kokemusta sekä monikulttuurisesta ja suvaitsevaisuuteen kannustavasta työyhteisöstä, että mentoroinnista työsuhteen alkuvaiheessa. Työpaikallani toinen työntekijä toimi eräänlaisena mentorina perehdyttäjän asemassa muutamien ensimmäisten kunnollisten työvuorojen aikana. Voisi olla hyvä, että tuon kaltainen mentorointi jatkuisi jossain määrin läpi työsuhteen. Ei niin, että joku seisoo koko ajan vieressä vahtimassa, kun teet työtäsi, vaan että olisi järjestettyjä tapaamisia tai muita hetkiä, jolloin pääsisi rauhassa keskustelemaan työstä ja sen tekemisestä toisen samantasoisen työntekijän ja mentorin kanssa. Samalla voitaisiin käydä myös läpi mahdollisia kysymyksiä ja parannusehdotuksia, jos niiden esittäminen suoraan esimiehelle tuntuu erilaisesta kulttuurista johtuen liian epämukavalta.


Informaation tulisi olla hyvin saatavilla ja selkeää. Kuva1.

Lähteet


Multicultural Workplace Communication

2 kommenttia:

  1. Omasta mielestäni on ehkä hieman outoa, että vielä 2018 on niin erilaisia työpaikkoja ja toimintatapoja. Niinkuin sanoitkin, on tietyissä maissa työntekijän tehtävä miellyttää ja totella esimiestään. Tämä ajatus on itselleni eniten vierain ja olisi enemmän kuin outoa, jos minut palkattaisiin miellyttämään esimiestäni. Itseltäni omassa työssäni odotetaan juuri oma-aloitteisuutta ja luovuutta, joten en osaa kuvitella itseäni tuollaisessa työssä. Todella mielenkiintoinen video ja teksti, kiitos :)

    VastaaPoista
  2. Monikulttuurisuus on kiinnostanut useita tässä tehtävässä. Oikeastaan kommenttini liittyy Nanan poimintaan. Miten voisi työskennellä yhteisössä pyrkimättä miellyttämään esimiestä? Onko edes yhden kulttuurin sisällä mahdollista yhtenäistää toimintatapoja? Kovin erilaisia työ- ja organisaatiokulttuureita löytyy omasta tuttavapiiristänikin kotimaan rajojen sisäpuolella.

    Videovalintasi on oivallinen. Tehtävään pyydettiin kytkemään myös tietoperustaa, mutta nyt sitä ei ole. Tätä osuutta voit parannella sitten tulevissa tehtävissä.

    VastaaPoista