Storytelling
Ihmiset ovat kautta-aikain kertoneet toisilleen tarinoita. Ne koukuttavat, ihmetyttävät, saavat kuuliansa huomion. Yleensä tarinoissa on alkutilanne, jonka jälkeen tapahtuu jokin käänne tai muutos, ja sen jälkeen tullaan johonkin lopputulokseen. Alun ja lopun on myös jotenkin liityttävä toisiinsa. Tarinassa on yleensä myös joku toimija tai toimijoita.
Muita tarinaan liitettäviä ulottuvuuksia voivat olla jokin tavoite tai motiivi, jota kohti pyritään. Tarina on myös täynnä erilaisia tapahtumia, joista osa on tärkeämpiä ja osa vähemmän merkityksellisiä. Tarinaan liitetään usein myös jokin konflikti, haaste tai vaikeus, joka kiinnittää kuulian huomion välittömästi. Eräänlaisen emotionaalisen tason lisääminen on oleellista, ja sen kautta tarina puhuttelee järjen lisäksi myös tunnetta.
Perinteiselle tarinankerronnalle tyypillisiä piirteitä voidaan, ja ilman muuta myös kannattaa hyödyntää bisneksessä. Havainnollistava jäävuorimalli näyttää, miten tietoinen, järkiperäinen ajattelu on vain jäävuorenhuippu siitä, mitä oikeasti koemme ja tunnemme kuullessamme tarinoita. Rationaalinen puoli on aina kriittisempi ja varuillaan, kun tunteet seuraavat enemmän vaistoa.
(Storytelling työkaluna)
Kuva 1 |
Tässä vielä muutamia tarinan piirteitä:
Tarina saa samaistumaan
Tarina vaikuttaa ja muuttaa asenteita
Tarina auttaa muistamaan
Tarina helpottaa ymmärtämistä
Tarina pehmentää viestiä ja kertoo enemmän
Kuva 2 |
Tarinankerronnan ulottuvuudet
Tarinat ovat yritykselle keino erottautua ja tarjota aineetonta asiakasarvoa, ollen tällöin suorastaan välttämättömiä. Tarinaa kerrottaessa on avain asemassa nostaa asiakas keskiöön. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä, vaan on hyvä huomioida kolme tarinankerronnan ulottuvuutta.
Ensimmäinen ulottuvuus on asiakkaan oma tarina itsestään, eli millaisia tarinoita asiakkaat kertoisivat itsestään ja kuinka yrityksen tarina sopii ja on sovitettavissa näihin tarinoihin. Tämä auttaa hahmottamaan, kuinka hyvin yritys tuntee asiakkaansa. On äärimmäisen tärkeää tuntea oma kohderyhmänsä ja yleisönsä, sekä tietää, mikä sitä liikuttaa.
Toinen ulottuvuus on yrityksen kertomat tarinat. Yrityksen kertoman tarinan tulee sopia asiakkaan omaan tarinaan. Tällöin ideaalitilanteessa asiakas on tarinan päähenkilö, brändi hänen suunnannäyttäjänsä ja tuote tai palvelu ratkaisee asiakkaan ongelman tai nostaa hänet muuten jalustalle.
Kolmantena ulottuvuutena voidaan pitää niitä tarinoita, joita asiakas kertoo yrityksestä tai brändistä eteenpäin. Asiakas täytyy saada kertomaan eteenpäin hyvästä kokemuksesta, yrityksestä ja sen ratkaisuista parhaalla mahdollisella tavalla. On faktaa, että ihmiset luottavat enemmän ystävien ja tuttujen kokemuksiin ja suositteluihin, kuin yritysten markkinointiviestintään. Siksi on tärkeää panostaa hyvään kokemukseen, joka syntyy silloin, kun se vastaa asiakkaan ennakko-odotuksia tai ylittää ne. Odotukset ja lupaukset tulee lunastaa, ja asiakas yllättää positiivisesti.
(Storytelling työkaluna)
Kuva 3 |
Digitaalinen tarinankerronta brändäyksessä
Perusesimerkkinä digitaalisesta tarinankerronnasta voidaan pitää noin 1-5 minuuttia pitkää videota, joka on usein henkilökohtainen tarina. Usein käytössä on voice-over, missä kertojan oma ääni puhuu videon tapahtumien päälle ja kertoo tarinaa.
Digitaalista tarinankerrontaa hyödynnetään vahvasti myös sosiaalisessa mediassa. Somessa tehokkainta on tehdä jotain, josta ihmiset haluavat kertoa eteenpäin. Näin brändistä tulee puheenaihe "ilmaiseksi". Mitä "viraalimpi" tarina saadaan somessa toteutettua, sitä tehokkaammin tieto leviää ja brändin imago kasvaa. (Brändin rakentaminen ja tarinankerronta brändäämisessä)
Bränditarina
Brändin tarina koostuu sen persoonallisuudesta, jota se pyrkii ilmaisemaan ulospäin. Bränditarinan tulee olla aito ja totuudenmukainen, sillä valheelliset tiedot luovat brändistä väärää mielikuvaa ihmisille, mikä pahimmassa tapauksessa antaa epäluotettavan kuvan brändistä.
Bränditarina kertoo, miksi brändi on olemassa ja miten se toimii, sekä kuvastaa brändiin liitettävää luonnetta ja tunnelmaa. Tarinan avulla voidaan konkretisoida brändin osaamista, ja yksinkertaisesti kertoa, miksi se on asiakkaalleen paras valinta.
Brändin tarinaan liittyvät oleennaisesti brändin arvot ja tausta. Se kertoo perimmäisen tarkoituksen brändin olemassaololle sekä antaa syyn kaikkeen sen toimintaan. Tarinan avulla rakennetaan tie brändi-identiteetin ja brändi-imagon välille ja se sisältää kaiken yrityksen tuottaman sisällön.
Bränditarina on lisäksi kokonaisuus mielikuvia, tunteita ja tulkintoja, jotka eivät ole täysin brändin hallittavissa. Brändin tarinan tulee kuitenkin lähteä yrityksen arvoista, ja ottaa huomioon asiakkaan omat sekä yrityksen kertomat tarinat. (Brändin rakentaminen ja tarinankerronta brändäämisessä)
Lähteet
Storytelling työkaluna: Vaikuta tarinoilla bisneksessä
M. Rauhala, T. Vikström. 2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti