24. syyskuuta 2018

Työyhteisöviestintä: Työnantaja ja somen käyttö

Tehtävä 1. Väite 2. 


Voin sosiaalisessa mediassa kertoa huoletta mielipiteeni työnantajastani, koska kyseessä on yksityinen tilini. 

Vastaus:


Mielestäni on mautonta puhua kenestäkään pahaa selän takana, oli sitten kyse satunnaisesta tutusta tai omasta työnantajasta. Jos kokee, että työnantaja on hoitanut jonkun asian omasta mielestä väärin tai on muuten jotain huomautettavaa, suosittelen olemaan suoraan yhteydessä työnantajaan. Kun asioista keskustellaan asiallisesti, niillä on suurempi todenenäköisyys järjestyä, kuin valittamalla jollekin kolmannelle tai neljännelle taholle.

Mitä tulee sosiaaliseen mediaan, osalle voi tulla yllätyksenä, mitä kaikkea tietoa meistä on selvitettävissä, vaikka tilit olisivat "yksityisiä". Vaikka tili olisi yksityinen, on yleensä tietty määrä kavereita tai seuraajia, jotka jokatapauksessa pääsevät tietoon käsiksi. Ja jos edes yksi ylimääräinen ihminen on tietoinen jostain, se jo mahdollistaa tiedon leviämisen hallitsemattomastikin. 

Riitta Hankonen vertaa Tehy-lehden Työelämä -blogissa somea julkiseen paikkaan. Siellä voi käsitellä vain sellaisia asioita, jotka sopivat julkiselle paikalle. Näin ollen some ei ole hyvä paikka purnata työpaikan ongelmista. Juridisessa mielessä jokainen on itse vastuussa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa kirjoittaa tai esittää. Siksi ei tule julkiasta mitään loukkaavaa tai valheellista, ja on muutenkin käyttäydyttävä asiallisesti.

Vaikka perustuslaki takaa ihmisille sananvapauden, työsopimuslaissa säädetään työntekijälle lojaliteettivelvoite työnantajaa kohtaan. Lojaalivelvoite koskee työntekijää myös vapaa-aikana, ja sen persuteella työnantaja voi edellyttää, että työntekijä ei haittaa työnantajan toimintaa. (Tehy-lehti)

Jokaisella työpaikalla on hyvä olla sosiaalisen median ohjeistus, joka kertoo työntekijälle mitä hän voi, ja ei voi tehdä sosiaalisessa mediassa työnantajan kustannuksella. Omalla työpaikallani oli erikseen koulutus, jossa käytiin nämä asiat tarkasti läpi, ja pidän tällaista järjestelyä erittäin hyödyllisenä.

Ohjeistus on hyvä toteuttaa kirjallisena, ja se tulee käydä läpi kaikkien työntekijöiden kanssa. Tässä on hyvä ottaa huomioon työaika vs. vapaa-aika, ja työlaitteet vs. omat laitteet. Myös mahdolliset seuraukset kannattaa käydä läpi, sillä sääntörikkomukset voivat johtaa esimerkiksi irtisanomiseen. (Someohjeistus)

On olemassa satoja esimerkkejä siitä, kuinka somehuutelu on päättynyt huonosti. Vaikka se on työanatajan kannalta ikävää, niin yleensä kuitenkin työntekijän kustannuksella. Tästä hyvä esimerkki löytyy Ylen artikkelista, jossa Applen työntekijä oli tuomittu somekirjoittelustaan yksityisellä Facebook-tilillä. Facebook-tili ei ole täysin yksityinen media, ja tässäkin tapauksessa herjaus oli kantautunut työantajan korviin.

Mielestäni on hyvä lopettaa kuluneeseen lauseeseen, "Se mikä päätyy nettiin, jää nettiin". Eli ennen kuin painat julkaisu -nappia, mieti vielä kahdesti oletko aikeissa julkaista sellaista, jonka takana pystyt seisomaan ja jonka joku saattaa lukea vielä vuosienkin päästä. 

Kuva 1


Lähteet







3 kommenttia:

  1. Napakka ja osuva kirjoitus. Nykyaikana jokainen ihminen on media - halusi tai ei. Kun kirjoittaa jotain somessa, edustaa itsensä lisäksi myös työpaikkaansa/joukkuettaan/yhdistystään jne - halusi tai ei. Sitä ei voi enää kiertää tai väistää, vaikka twitter-tilillä olisi maininta että mielipiteet ovat henkilökohtaisia.
    Työnantajilta on järkevää käydä läpi some-ohjeistusta henkilöstön kanssa. Lyhyt ajattelemattomuuden tai turhautumisen hetki on johtanut tänäkin vuonna lukemattomiin some-kohuihin.
    Annetaan palaute ja kehitysehdotukset sinne mihin se kuuluu - ei someen.

    VastaaPoista
  2. Yhteinen palaute molemmista väitetehtävistä:

    On totta, että me-hengen luovat asiat saattavat olla välillä pieniä, mutta niillä voi lähteä parantamaan yhteistä ilmapiiriä. Tuot tekstissäsi esiin tärkeitä näkemyksiä me-hengen luomisesta.

    Sosiaalista mediaa koskevassa tekstissä otat hyvin mukaan myös juridisen näkökulman ja rikastutat vastausta esimerkillä. Tarkistathan jatkoa varten, kuinka lähteet Haaga-Helia ohjeiden mukaan merkitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kati ja Hanna!

      Kiitos rakentavasta kommentista! En ollut ymmärtänyt, että blogissa käytetään Haaga-Helian raportoinnin lähdemerkintöjä. Kiitos vielä muistutuksesta, nyt tiedän sen tulevissa tehtävissä.

      Poista