Brändistrategia
Brändistrategiaa on se, miten yritys pyrkii näyttäytymään asiakkailleen ja erottumaan kilpailijoistaan. Selkeä brändistrategia toimii yrityksessä ohjenuorana kaikelle tekemiselle sisäisistä toimintamalleista markkinointiin.
Brändistrategia pyrkii luomaan vahvan brändin, joka houkuttelee asiakkaita ja tukee yrityksen kasvua. Brändistrategia on yhtä tärkeää uusille kuin vanhoillekin yrityksille, sillä brändistrategian päivittäminen ja yhdistäminen voi avata uusia mahdollisuuksia. (Genero)
Brändiarkkitehtuuri
Brändiarkkitehtuurin tarkoituksena on pähkinänkuoressa tehdä brändistrategiasta selkeämpää. Brändiarkkitehtuurin avulla saadaan koottua tuotebrändit loogiseksi kokonaisuudeksi yrityksen kannalta parhaalla ja tuottoisimmalla tavalla. Arkkitehtuurin avulla saadaan ilmaistua brändien luonne ja yhteys toisiinsa nähden. (Ignytebrands)
Erilaiset brändiarkkitehtuurimallit
Pääsääntöisesti brändiarkkitehtuurit voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri kategoriaan: monoliittinen brändiarkkitehtuuri, alabrändi -malli sekä hajautettu brändiarkkitehtuuri. Monoliittinen brändiarkkitehtuuri sisältää yhden yhtenäisen pääbrändin, kun taas alabrändimalli ja hajautettu brändiarkkitehtuuri sisältävät useita vahvoja brändejä vierekkäin.
Kuva 1 |
Traditionaalinen eli monoliittinen brändiarkkitehtuuri (Monolithic)
Monoliittista brändiarkkitehtuuria pidetään yleensä kustannustehokkaimpana. Siinä on yksi vahva brändi, jonka alle rakennetaan pienempiä brändejä. Lisäksi se usein tukeutuu vahvasti yrityksen nimeen. Tätä arkkitehtuurimallia käytetään yleensä silloin, kun tuotteet ja brändit ovat hyvin samantyylisiä keskenään. Tämä malli keskittyy erityisesti kohdeyleisöön, jolle palvelun piirteellä tai hyödyillä ei ole niin suurta merkitystä, kuin heidän valmiiksi tuntemallaan brändilupauksella. Esimerkki tällaisesta brändiarkkitehtuurista on hakupalvelu Google ja sen karttapalvelu Google Maps.
Alabrändi (Endorsed)
Hajautettu brändiarkkitehtuuri (Pluralistic)
Brändiportfolio
Brändiportfolioon sisältyy kaikki yrityksen tarjontaan liittyvät brändit ja niiden alabrändit. Portfoliota tarkastelemalla nähdään, tuleeko joitain brändejä tukea lisää tai kenties poistaa kokonaan. Siitä selviää myös mahdollinen tarve kokonaan uusille brändeille. (Viheralan brändimalli)
Lähteet:
Genero
Ignytebrands
Viheralan brändimalli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti