6. syyskuuta 2018

2. Brändistrategiat ja -arkkitehtuurit

Brändistrategia


Brändistrategiaa on se, miten yritys pyrkii näyttäytymään asiakkailleen ja erottumaan kilpailijoistaan. Selkeä brändistrategia toimii yrityksessä ohjenuorana kaikelle tekemiselle sisäisistä toimintamalleista markkinointiin.

Brändistrategia pyrkii luomaan vahvan brändin, joka houkuttelee asiakkaita ja tukee yrityksen kasvua. Brändistrategia on yhtä tärkeää uusille kuin vanhoillekin yrityksille, sillä brändistrategian päivittäminen ja yhdistäminen voi avata uusia mahdollisuuksia. (Genero)

Brändiarkkitehtuuri


Brändiarkkitehtuurin tarkoituksena on pähkinänkuoressa tehdä brändistrategiasta selkeämpää. Brändiarkkitehtuurin avulla saadaan koottua tuotebrändit loogiseksi kokonaisuudeksi yrityksen kannalta parhaalla ja tuottoisimmalla tavalla. Arkkitehtuurin avulla saadaan ilmaistua brändien luonne ja yhteys toisiinsa nähden. (Ignytebrands)

Erilaiset brändiarkkitehtuurimallit


Pääsääntöisesti brändiarkkitehtuurit voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri kategoriaan: monoliittinen brändiarkkitehtuuri, alabrändi -malli sekä hajautettu brändiarkkitehtuuri. Monoliittinen brändiarkkitehtuuri sisältää yhden yhtenäisen pääbrändin, kun taas alabrändimalli ja hajautettu brändiarkkitehtuuri sisältävät useita vahvoja brändejä vierekkäin.

Kuva 1

Traditionaalinen eli monoliittinen brändiarkkitehtuuri (Monolithic)


Monoliittista brändiarkkitehtuuria pidetään yleensä kustannustehokkaimpana. Siinä on yksi vahva brändi, jonka alle rakennetaan pienempiä brändejä. Lisäksi se usein tukeutuu vahvasti yrityksen nimeen. Tätä arkkitehtuurimallia käytetään yleensä silloin, kun tuotteet ja brändit ovat hyvin samantyylisiä keskenään. Tämä malli keskittyy erityisesti kohdeyleisöön, jolle palvelun piirteellä tai hyödyillä ei ole niin suurta merkitystä, kuin heidän valmiiksi tuntemallaan brändilupauksella. Esimerkki tällaisesta brändiarkkitehtuurista on hakupalvelu Google ja sen karttapalvelu Google Maps.


Alabrändi (Endorsed)


Vahva brändi luo toisen brändin rinnalleen, jolloin molemmat hyötyvät toistensa olemassaolosta ja vahvuuksista. Tässä mallissa sekä alkuperäisellä, että siitä jatketulla brändillä on vahva ja uniikki paikka markkinoilla. Tällaisesta mallista esimerkki on Apple ja iPhone.


Hajautettu brändiarkkitehtuuri (Pluralistic)


Tämä malli on yleinen isoilla yrityksillä, jotka toimivat eri toimialoilla. Hajautetussa mallissa jokaista isomman brändin alle syntynyttä brändiä voidaan kehittää itsenäisesti, mutta tässä ei voida hyödyntää vanhan brändin tunnettuutta, sillä brändit ovat "erillään" toisistaan, ja uusi malli mielletään näin lähes itsenäiseksi brändiksi. (Ignytebrands)


Brändiportfolio


Brändiportfolioon sisältyy kaikki yrityksen tarjontaan liittyvät brändit ja niiden alabrändit. Portfoliota tarkastelemalla nähdään, tuleeko joitain brändejä tukea lisää tai kenties poistaa kokonaan. Siitä selviää myös mahdollinen tarve kokonaan uusille brändeille. (Viheralan brändimalli)


Lähteet:


Genero
Ignytebrands
Viheralan brändimalli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti